dijous, 2 de juny del 2011

Trilingüisme?, o millor dit RETALLADA

Ja se que és un post un tant llarg, però espere que el llegiu perquè és molt important:

Per si no ho haveu escoltat fins la sacietat a la premsa, radio i televisió "valencianes", l'encara conseller d'educació Alejandro Font de Mora vol implantar un model d'ensenyament trilingüe, venent-nos la moto amb tots els advantatges que aportaría als estudiants el conèixer tres llengües per igual. Fins ahí pareix que tot siga encaminat a millorar la formació dels alumnes, omplint-se-li la boca amb que els xiquets al finalitzar els seus ensenyaments obligatoris seran capaços d'expressar-se per igual en valencià, castellà i anglés.
Però realment este no és el principal motiu de la creació de la línea única trilingüe, que per qui no ho sàpiga consisteix en un únic model d'ensenyament dividit en dos nivells, l'inicial i l'avançat que cada centre escolar decidirà segons les seues característiques:
  • En el nivell inicial la mitat de les classes seran en valencià, l'altra mitat en castellà i la classe d'anglés que serà en anglés.
  • En el nivell avançat es podrà donar fins al 33% de les classes en angles i la resta equitativament en valencià i castellà, però açò NO se si serà possible ja que el Tribunal Superior de Justícia va emetre una sentència per la que no es poden impartir assignatures no lingüístiques en altra llengua que no siguen la propia.
Ara be, el que no diu es que si impanta este model retallarà considerablement el nombre de professors que atendran als nostres fills i molts treballadors es quedaran sense feina. M'explicaré el millor possible:

Actualment en el sistema educatiu valencià, a grans trets, hi ha dos linies, la línea en valencià on la majoria de classes s'imparteixen en valencià, i la línea en castellà on la majoria de classes són en castellà. Per cada 30 alumnes matriculats en una de les línees es crea un grup i si els alumnes matriculats en són més de 30 en crea 2 grups, per tant menys alumnes en classe i millor atenció dels alumnes i millor qualitat de l'ensenyament. Fins ahi espere que tot clar. Doncs be, espere que amb el següent exemple pràctic es comprenga en que consistirà la retallada:

Suposem un institut en el que en 1r ESO hi hagen matriculats 60 alumnes, 38 en línea en valencià i 22 en castellà. Com que els alumnes de la línea en valencià són més de 30 es crearan dos classes de línea en valencià de 19 alumnes cadascuna i, com que els de castellà no superen els 30 es crearà una única classe de 22 alumnes. El que fa que en 1r ESO hi hagen 3 grups.

Amb el nou model que es preten crear la línea en castellà i en valencià desapareixen i tots han d'estar matriculats en el programa trilingüe i per tant com que els alumnes en són 60 es formaran únicament 2 classes de 1r ESO amb 30 alumnes en cadascuna d'elles. Que ha passat?

Que ha desaparegut un grup en 1r ESO i per tant farà falta menys professorat per a donar classe a 1r ESO. Si això ocorre també en 2n, 3r i 4t ESO, en un institut poden desapareixer fins a 4 grups i per tant un bon grapat de professors no faran falta. A banda de que les classes seran molt nombroses i per tant la qualitat de l'ensenyament baixarà moltíssim.

I si això ho multipliquem per tots els instituts i col·legis que hi ha, resultarà una gran barbaritat de professors acomiadats i enviats directament a l'ATUR.

Amb tot açò el que vull és que la gent recapacite i no escolte allò que vol escoltar, sinò que siga capaç de reflexionar i vore que la crisi afecta a tots però la solució no es retallar en educació i sanitat, sinò que hi ha altres solucions abans que empitjorar el model educatiu i la sanitat ja de per si roïns, com per exemple evitar els grans esdeveniments, els sous vitalicis de polítics, etc etc etc.

12 comentaris:

gatzara ha dit...

Si ja el bilingüisme és un concepte teòric que a la pràctica no es veu per cap lloc (avaluem ús del valencià a la premsa, televisions, món judicial o sanitaris) ja el trilingüisme directament es fa utòpic. I el suposat estalvi de diners fent grups més amplis es convertix en xocolate del lloro perquè s'ha de fer una oferta formativa ingent per al professorat a l'hora de donar classe en anglés. I s'han de gastar els diners com toca i no com la pantomima del Pale.

gatzara ha dit...

per cert, per manifestar l'oposició al model hi h una dolçainada popular a la Mare de Déu... anem en Rocky o què?

Wallace ha dit...

Ahir per la ràdio vaig escoltar al President de la Comunitat Autonoma Vasca apostant per este mateix plantejament educatiu, canviant clar està el valencià per Euskera, sabeu alguna cosa d´això? és per tindre més arguments a favor o en contra per traure conclusions propies.

Amics sense voler entrar en polémiques, puc dir que caldria buscar una solució favorable per a tots. Les tres llengues en qüestió son important i cal defensar-les. Jo com també molts de vosaltres vaig arribar odiar l´angles, o cal recordar eixes clases intensives...però ara done gràcies als meus pares per ixos diners que van gastar, en este actual mòn laboral cal parlar àngles.

curigi ha dit...

Si potenciar l'angles està molt be, però mantenint les linies en valencià i en castellà, és a dir introduint més angles en cadascuna de les línies i seguir com ara, de l'altra banda com ja he dit es reduiran els grups i per tant es massificaran les aules i com a conseqüència tindrem un fracàs escolar més gran encara i una gran perdua de llocs de treball i, sinò al temps.

El que pretenc en l'article no es criticar la idea de potenciar l'angles, jo ho veig necessari, sinò la forma de fer-ho i no ser transparents, evitant dir tot el que he dit.

Al País Vasc, volen fer una cosa similar però el que no se és si el seu model també produirà massificació en les aules i pèrdues de tants llocs de treball com, si no s'ho repensen, passarà ací.

sentum ha dit...

He de dir que, en la meua opinió, l´article que ha escrit Curigi és impecable. Ben detallat per a "analfabets" en la matèria com jo.
L´únic però que pose és que he detectat que focalitzes massa el tema amb la pèrdua de llocs de treball del professorat (fas només un parell de comentaris sobre els alumnes).

Jo només puc dir que quan estudiava, la meua classe durant EGB i fins 3er BUP, no baixavem dels 30 (cert és que la meua quinta era nombrosa) i no va passar res. Supose que les coses han canviat, però tots tindran el seu grau de culpa. Això si, entenc perfectament i puc arribar a compartir molt del que penses (sobretot el tema dels llocs de treball). Espere que continueu instruintme en el tema.

sentum ha dit...

Per cert, demà passe per ta casa cap a la una. Hui arribe tard a Boc.

Anit em vaig fer negre veient al BBB del perikito Katsikaris rebentant al Madrid. Pesic, esta no te la perdone!!!!!

curigi ha dit...

Voldria que entrares en una classe d'ESO amb 30 alumnes, de fa 20 anys a ara les coses han canviat i molt. Ja he dit que amb eixa massificació el fracàs escolar es dispararà. I els pocs, per desgràcia, alumnes motivats que hi ha es pujaran al carro dels desmotivats i passarà que el sistema educatiu petarà...

kkus asa2 ha dit...

Jo respecte molt les vostres opinions, pero Espanya creix en 70000 funcionaris més tots els anys, i aixó en temps de crisi vol dir que ja esta bé de xuclar dels nostres impostos, que jo per guanyar lo que un mestre/professor,tinc que currar tots els dies 12 hores, i anar els 4 dissabtes que te el mes, i en la empresa privada si no eres competitiu vas al carrer, i en la pública per a que parlar.
Així que un 10 per a Font de Mora, crec que ens hem de llevar la careta, i dir les coses clares, i si no a les urnes tornem a parlar d'ací 4 anys, que crec que ara ha quedat bastant clar el que vol la gent.
I si ara no es igual que fa 20 anys, els mateixos funcionaris haureu de plantejar que es el que passa,perque si el meu fill li falta el respecte al mestre, la porta ben clareta, i no li tiraré la culpa al mestre, en tot cas al meu fill. Deixem de ser mestres col.legues, i siguem mestres educadors, eixa barrera no hi ha que traspassar-la mai. Els amics es fan al bar, a escola es va a estudiar, i a apendre valors, i un d'ells i molt fonamental es el respecte a la autoritat.

curigi ha dit...

Els funcionaris ja sabem el que ha passat, les diferents LLEIS D'EDUCACIÓ que s'han anat implantant, LOGSE, LOCE, etc han provocat que a les aules s'haja perdut este respecte. I tens tota la raó hem de ser mestres educadors i no colegues, però per desgràcia cada dia hem de perdre més temps fent de policies que ensenyant als alumnes.
Respecte als funcionaris, hi ha de molts tipus, però supose que estaràs d'acord en que els sectors on no es pot retallar són L'Educació i La sanitat.
Una educació de qualitat garanteix un futur menys complicat que el que estem patint ara.

Vampiro ha dit...

Comence dient que no m'he llegit els posts anteriors perquè són molt llargs, però sí el teu article.
Jo et puc parlar des de la vesant de l'empresa privada, a la qual estic dedicat des de fa 14 anys en diferents companyies.
Degut a la crisi, la demanda dels serveis de les empreses baixa, i què fan? despedeixen gent.
I que fan les que es queden treballant? Atendre al mateix nombre de clients que abans però amb menys gent i recursos.
I què li haig de dir al meu cap? que el servei de cara als clients minvarà inexorablement per la seua retallada? si ho faig, el següent seré jo en anar-me'n al carrer...
I si tots els meus companys es resignen a donar un pitjor servei per falta de gent, al final el que faran serà tancar l'empresa perquè el que no tindrem serà clients.
Com t'he dit abans, el prisma i la visió és totalment diferent, si treballes a l'empresa pública o privada

gatzara ha dit...

Reitere que ací el problema és el de desmuntar el xiringuito actual i en sis anys, segons diuen, posar en pràctica el nou model. Es necessita una inversió ingent en formació del professorat actual i en captació de nou professorat (nova mà d'obra)... de veritat creieu que en sis anys hi haurà una inversió on la situació econòmica no serà molt diferent a l'actual?, es podrà sufragar tanta despesa?. Mireu l'experiment amb gaseosa de l'education of citizenship i posem tots els peus en terra

curigi ha dit...

Vampiro, estic d'acord amb tu, no es pot comparar l'empresa privada amb la pública, i ja m'agradaria a mi que hi haguera alguna manera per la qual a tots aquells companys meus de professió que no compleixen amb les seues obligacions i que li posen massa cara a l'assumpt es pogueren acomiadar, així la funció publica es guanyaria un respecte que a hores d'ara s'ha perdut.

El problema és que mentre açò no passe, no em d'oblidar que estem parlant d'EDUCACIÓ, i que per desgràcia la joventut d'ara no és la de fa 20 anys, una gran part han perdut el respecte, i no volen esforçar-se gens ni miqueta i per tant si en posem 30 d'aquests en una mateixa classe el que passarà és que la poca gent que tenia voluntat d'aprendre es vora perjudicada i la qualitat de l'ensenyament anirà cada vegada a pitjor. I recorde que estem parlant de l'educació dels xiquets que en teoria despres han de ser els que duguen el país avant.

I sinò hi ha un fum d'estudis estadístics que corroboren que els professors ens passem més del 20% de la classe posant ordre en la classe i el que quede de classe explicant. A més gent en classe menys temps dedicaran els alumnes a l'aprenentatge.